[ сборник ]
МИФ. 7. Ἀποθέωσις. На акад. Дмитри Сергеевич Раевски.
// София: Нов български университет. 2001. 552 с. [Серия «Мит, изкуство, фолклор»]
[ аннотаци: ]
В античността гръцката дума «апотеоз, апотеоза» е означавала обожествяване, причисляване на смъртни към боговете. В преносен смисъл е тържествено възвеличаване, прославяне, възхвала на известно лице – в случая монографиите са на български и руски културолози в чест на акад. Д.С. Раевски.
Съдържание
[Вступительные статьи В.Я. Петрухина, М.Н. Погребовой, И. Маразова.]
Т.Я. Елизаренкова. О ‘mrga’ в Ригведе. — 15-29
М.Н. Погребова. К особенностям культа оленя на Южном Кавказе. — 30-47
Б.А. Литвинский. К проблеме происхождения акинака. — 48-60
В.Б. Ковалевская. К вопросу о возможностях сравнительного анализа в археологии. — 61-77
Е.В. Антонова. «Цивилизация Окса»: признаки преемственности развития и чужеземных влияний. — 78-86
Н.С. Бледнова, Я.А. Шер. Стиль в палеолитическом искусстве (современное состояние проблемы). — 87-116
Е.Е. Кузьмина. Мифологические представления о коне в культуре индоевропейцев. — 117-134
А.И. Мелюкова. Некоторые произведения звериного стиля из Карпатского региона. — 135-146
В.Я. Петрухин. «Золотое руно»: св. Георгий и «скифская космограмма». — 147-156
В.И. Мордвинцева, Е.В. Переводчикова. Фалар из Янчокрака и «змееногая богиня» скифов. — 157-172
С.В. Студзицкая. Некоторые мотивы древнего искусства лесной Евразии (семантический аспект). — 172-190
А.Р. Канторович. Об одном важном мотиве в искусстве скифо-сибирского звериного стиля. — 191-218
В.С. Ольховский. Храм святилища Байте III (к семантике формы). — 219-232
Ю.Г. Кокорина, Ю.А. Лихтер. Куда смотрит вещь. От ориентации к функции. — 233-239
М.Г. Мошкова. О наболевших проблемах сарматской археологии. — 244-249
А.С. Десницкий. Форма — значение — истолкование: размышление о библейском переводе. — 252-263
Г.М. Бонгард-Левин. Новая статья М.И. Ростовцева о зверином стиле. — 264-267
М.И. Ростовцев. Юг России и Китай — два центра развития звериного стиля. — 268-308
Л.А. Чвырь. Культурные ареалы и этнонимы. — 309-323
А.И. Иванчик. Ещё раз о «греческой» легенде о происхождении скифов (Herod., IV, 8-10). — 324-350
О.В. Белова. «О жене и о мужи». Об одном сюжете славянского «Физиолога». — 351-359
Иван Маразов. Фиалата от Кул Оба — образът на «другия» в изкуството на скитите. — 360-423
Александър Фол. Стасиси на мита. — (424-443)
Златозара Гочева. Еитетът и култът на основното конно божество на траките. — 444-451
Сергей Игнатов. «Изоставеният цар…» в египетската литература. — 452-463
Кирил Йорданов. Цържавните организации на траките до V в. пр. Хр. — 463-474
Костадин Рабаджиев. Персефона между Хадес и Хермес в изобразителния текст на македонска гробница. — 475-488
Татяна Шалганова. Орнитоморфни и зооморфни глинени предмети от културата на инкрустираната керамика по Долни Дунав. — 489-510
Мая Аврамова. Жертвоприношения -праисторически некропол при с. Дуранкулак. — 511-525
Росица Гичева. Яйцето в дионисовите мистерии и лазарските обреди. — 526-551
наверх
|